Individuele coaching voor ouders en kinderen
Kinderen en ouders helpen om anders naar hun uitdagingen te kijken door ze in hun kracht te zetten. Dat is mijn doel met individuele coaching. Ik geef deze vorm van coaching aan kinderen die bijvoorbeeld te maken hebben met faalangst, een negatief zelfbeeld, ADHD, scheiding van hun ouders of bij lastig gedrag. Maar eigenlijk is de individuele coaching geschikt voor ieder kind of iedere ouder van een kind dat ergens mee worstelt. Laagdrempeligheid is een belangrijk uitgangspunt. We zitten aan tafel, waar kinderen rustig kunnen tekenen, wiebelen of spelen en met mij in gesprek kunnen gaan. Door op een leuke manier – die past bij het kind – verdiepende vragen te stellen, kom ik erachter wat het gedachtepatroon is gedurende de situaties waar zij tegenaan lopen.
Zodra duidelijk is wat de worsteling achter het gedrag is, bespreken we wat een handige oplossing kan zijn voor soortgelijke, toekomstige situaties. Zo krijgen kinderen het inzicht om in de toekomst bewuster te reageren.
Geschikt voor
Alle kinderen die in staat zijn naar hun eigen gedrag te kijken en die ergens tegenaan lopen. Denk aan (faal)angst, een negatief zelfbeeld, ADHD, scheiding van de ouders of lastig gedrag. Wanneer uit de gesprekken blijkt dat kinderen andere hulpverlening nodig hebben, zal ik hen in overleg met de ouders doorverwijzen.
Kracht van kinderen
Kinderen weten vaak zelf de oplossing. In sommige situaties hebben ze echter begeleiding nodig om tot de juiste oplossing te komen. Binnenste Uiten helpt ze daarbij vanuit hun eigen inzicht, kracht en kunde. Kinderen weten vaak goed wat hun eigen kwaliteiten zijn; ze hebben soms alleen stimulering nodig om ze te zien en in de praktijk te brengen.
Aanpak coaching
Met verschillende methodes probeer ik het gedachtepatroon van kinderen visueel te maken. Denk aan het gebruik van metaforen, een stoplichtje, een metertje of een schaal die van één tot tien loopt. Door een patroon te relateren aan deze methodes, wordt hun eigen denken tastbaar. Dit helpt kinderen om hun gedachtegang en gedrag te herkennen en te veranderen.
Stoplicht naar verandering, een praktijkvoorbeeld
Een jongetje met ADHD komt binnen bij Binnenste Uiten. Soms wordt hij zomaar heel erg boos op school. Maar ‘zomaar’ bestaat natuurlijk niet; er zit een gedachtepatroon achter, ook al zijn kinderen met ADHD erg impulsgericht. Ik haal de stoplichtmethode erbij en leg hem een aantal vragen voor: “Hoe voel je je als je in het groene lichtje of oranje lichtje zit? Wat doe en voel je dan? Wanneer kom je op rood? Voel je wat er dan gebeurt?” Door die signalen inzichtelijk te maken, kan het jongetje leren om daarop te reageren en keuzes te maken. Het is bedoeld ter verduidelijking en als inzicht in zichzelf. Het rode gebied is immers voor niemand leuk: voor de omgeving niet, en vooral voor het jongetje niet. Dus hoe moet hij zich gedragen om niet het rode gebied in te gaan, wanneer hij merkt dat hij in oranje zit? Samen bespreken we de oplossing die bij het jongetje past, zodat hij in de toekomst de vrijheid heeft om hier anders op te reageren.
Achteraf zegt het jongetje tegen zijn vriendje dat ook ergens tegenaan loopt: “Je moet naar Cynthia, want die is perfect. Nou ja, voor mij in ieder geval!”.