Kringgesprekken
Kinderen zijn het beste in kind zijn; zij zijn zelf ervaringsdeskundigen! Dat is het uitgangspunt van de kringgesprekken. Tijdens deze groepen bespreken kinderen in een veilige omgeving met elkaar waar zij tegenaan lopen in hun leven. Doordat kinderen zich meer in de ander kunnen verplaatsen, zijn ze in staat naar elkaar te luisteren en elkaar te helpen. Mijn rol in de kringen is die van procesbegeleider. Dat betekent dat ik in de kring een signalerende vraagrol heb en zorg dat er een veilige sfeer heerst. Niet oordelen is hierin belangrijk. Niets is raar en iedereen is uniek! We hebben één gouden regel: alles wat in de kring wordt gezegd, blijft binnen de kring. Ik onderneem daarom nooit actie zonder dat kinderen dit willen. De kringgesprekken zijn gebaseerd op vertrouwen en zijn altijd zonder oordeel. Kinderen mogen alles zeggen; zo laat je voelen dat zij mogen zijn wie ze willen zijn. Wanneer ik merk dat er binnen een groep iets speelt, dan benoem ik het thema. De school, gemeente of andere hulpverleningsinstantie kan hier dan met een passend beleid op inspelen.
Puberkringen
Zodra kinderen naar de middelbare school gaan, krijgen zij te maken met een andere omgeving en een andere dynamiek. Over het algemeen hebben ouders minder contact met de school, en bij pubers spelen er andere vragen. Ook bespreken ze liever niet meer alles met hun ouders en wordt de mening van leeftijdsgenootjes belangrijker. Tijdens de puberkringen worden zaken waar pubers tegenaan lopen in een veilige omgeving besproken. Wanneer er iets speelt bij een kind, waarbij de andere kinderen niet kunnen helpen (bijvoorbeeld omdat het een te groot probleem is), benader ik de puber individueel om samen tot een oplossing te komen. Dit zou bijvoorbeeld een gezamenlijk gesprek met ouders kunnen zijn of het inschakelen van een specialist in overleg met de ouders. Maar altijd in samenwerking met de puber. Het is mijn ervaring dat iedereen openstaat voor tips en samenwerking!
Geschikt voor
De Kinderkringen zijn bestemd voor kinderen vanaf groep zes, zeven en acht. De Puberkringen zijn geschikt voor kinderen die naar het voortgezet onderwijs gaan. Beide kringen worden gegeven in opdracht van een gemeente, school of een andere instantie.
Aanpak van de kringen
Ik doe alles in het belang van het kind. Wanneer ik constateer dat kinderen ergens niet uitkomen, dan zoek ik samen met hen naar een geschikte oplossing. Door kinderen het inzicht te geven om tot de oplossing te komen, voelen ze zich gesteund en sterker. Ik werk tijdens de kringen op de achtergrond veel samen met de bedenkster van de methodiek: Maartje Jongen.
Training procesbegeleider
Op aanvraag kan ik professionals – zoals ouder- en kindercoaches, leerkrachten of jeugdhulpverleners – trainen tot procesbegeleider van de kringen. Deze training duurt twee tot vijf dagen, afhankelijk van hun achtergrond, en wordt opgevolgd door twee intervisies. Tijdens de training is er veel aandacht voor groepsdynamiek, wat je kunt verwachten tijdens kringen en wat je nodig hebt om een kring op te zetten.
Uitgebreide video
Bekijk hier een uitgebreide video van de Kringgesprekken. Heb je vragen of wil je meer informatie neem dan gerust contact met mij op, ik vertel je graag meer.
De Kringen in beeld
Kringen zijn gespreksgroepen, waarin de deelnemers met elkaar praten over voor hen belangrijke en relevante thema’s. Door met elkaar over bepaalde onderwerpen te praten, ontdekken de deelnemers dat ze niet de enige zijn met belangrijke vraagstukken en leren ze van elkaars verhalen.
Wil je meer weten over de mogelijkheden? Neem dan contact op via het contactformulier en ik bel je zo snel mogelijk terug.
Je kunt mij ook direct bereiken via cynthia@binnensteuiten.nl of 06-24603742. Ik kom graag met je in contact!